Nehéz Zene

dylanÁprilis 3-án közvetlenül a legendás Sisters of Mercy koncertje után az A38 hajó gyomra átadja a helyet Dylan-nek, aki feladva földmérői karrierjét, a szintezőműszerek helyett inkább a lemezjátszókat választotta munkaeszközéül. Dylan meghatározó szereplő az Egyesült Királyság drum and bass szénájában, feleségével Robyn Chaos-szal a Therapy Sessions névvel fémjelzett utazó cirkusz egyik szülőatyja és a Freak Recordings mindenese, amelyik nem kisebb céllal jött létre, mint azzal, hogy begyűjtse a legelborultabb zenéket játszó, DJ-ket és producereket.

A stílus, amit művel a hardstep nevet viseli, ami nem más, mint a drum and bass egyik legszélsőségesebb irányzata. A gépzenék világában kevésbé jártas, avatatlanabb fülűek talán a metróépítésre asszociálnának egy-egy hardstep szám hallatán, de ennél jóval komplexebb műfajról van szó. A végtelenségig loopolt dobminták és egy thai masszázzsal felérő basszusszőnyegek adják az alapot, kicsit a breakcore nyomdokain haladva, folyamatos váltásokkal megspékelve. Sokszor elkalandozik a hardcore techno világába is, sőt ezen kívül jócskán merít indusztriális zenék kelléktárából. A drum and bass ezen ága kiválóan alkalmas arra, hogy néhány szomszédunkat és/vagy rokonságunkat egy alapos kiképzésben részesítsük.

Ami a drum and bass-ben Dylan , a HC-ben mondjuk a Dillinger Escape Plan, vagy a metálban a Meshuggah. Talán már mindenki kitalálta, hogy nem egy kanapéba süppedős éjszaka elé néz, aki ellátogat A 38 hajó gyomrába péntek éjjel. Dylan szigorúan 180 bpm feletti zenei szolgálata hallatán valószínűleg senki nem fogja tudni megállni, hogy ne tegye magáévá a táncparkettet. De vigyázat Dylan zenéje igazi Blizkrieg a hallójáratoknak, és format C: az agynak.

2009.04.03 péntek 0:30 A38 hajó - Bladerunnaz prez. Dylan (Freak, Tech Freaks) Mastif (Bladerunnaz)



Jegyárak: Elővétel: 2000 Ft, a fellépés napján: 2500 Ft

Cimkék: ajánló, gépzene

"Victor Bailey basszusgitáros sokadik alkalommal járt már Budapesten, azonban valószínűleg a 2009. március 25-i Millenáris Teátrumban tartott teltházas koncertje volt az eddigi legjobban sikerült fellépése. Bailey különböző felállású zenekaraival szerepelt a Petfőfi Csarnok, illetve az A38 színpadán: Joe Zawinullal, Omar Hakimmal, Jim Bearddel, Bennie Maupinnal, Lenny White-tal, most legújabb formációja debütálásának lehettünk szem- és fültanúi."

A teljes beszámoló partnerünk oldalán olvasható.

Cimkék: lapszemle, bailey

Blues-fúzió: Little Axe a Hajón [+]

2009. március 29. 12:56 / McFly

színes, fekete-fehér magyarul beszélő szerelmes akciófilmÖrömteli nap lesz április hatodika a blues szerelmeseinek (vagy a hiphop, vagy a Living Colour, és/vagy  Rolling Stones-fanoknak). Hazánkba látogat ugyanis Little Axe, polgári nevén Skip McDonald, aki erős szálakon kötődik az imént felsoroltakhoz.

Zenéjét kategorizálni nem egyszerű feladat, talán a legjobb szó rá, hogy nagyon "amerikai". A tradicionális blues dominál benne hiphop-alapokkal , fúziós, chillout-os, gospel  elemekkel egyedivé fűszerezve.

A kísérő zenészekről is érdemes szót ejteni: a Living Colourból ismert Doug Wimbish szolgáltatja a basszust, a sztárvendég (már akinek nem elég Doug) pedig Bernard Fowler lesz, aki lassan 25 éve dolgozik a Stones-szal főként háttérénekesként.  (A legutóbbi, Scorsese által jegyzett Shine a Light című mozifilmben is hallhatták/láthatták a banda rajongói.)

Mindezen stíluskavalkádhoz jön még a Tudósok, amolyan cseresznyeként a tejszínhabon, akik Dávid Ibolya titkos élete című új albumukat mutatják be a nagyérdeműnek. 

2009.04.06.Hétfő, 20H, A38 Hajó:             
Little Axe (USA) - Blues For The XXI. Century, előtte:Tudósok    
           

Jegyárak: Elővétel 3500 Ft, a helyszínen 4000 Ft

Cimkék: blues, ajánló

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

A héten már belecsaptunk a komolyzenébe a Bartók-évforduló alkalmával; most a Pénteki Zenész is beáll a sorba. Nem mindennapi élmény, amikor egy hangversenyteremben felzúg a System of a Down: Toxicity c. dala, Vedres Csaba és a Kariosz Quartett tolmácsolásában, szigorúan akusztikusan. Csoda, hogy nem esik szét a zongora.

1881. március 25-én született Bartók Béla, Magyarország egykori legismertebb zongoraművésze, világhíres népzenekutatója, nemzetközileg is elismerten a "közép-európai népzene nagy kutatója" - legalábbis ezzekkel a paneldumákkal akartak minket állandóan hülyre venni az énekórákon. Tényleg? Komolyan világhíres?

Tiszteletünk természetesen rendületlen a komolyzenei ősök előtt, ám az internet korában nehéz megállni, hogy ne tegyünk próbára bizonyos állításokat: fogtuk a csövet, és kipróbáltuk rajta a (talán) legismertebb Bartók darabot, az 1915-ös Román népi táncokat (Romanian Dances). Megdöbbentő eredményeket kaptunk, és ismét hízott a májunk, hiszen nem csak az énekes tankönyvek szerint az egyik legnagyobb a mi Bélánk. Találtunk japán kamarazenét, klezmert, klasszikus gitáros változatot. Íme gyűjtésünk leginkább figyelemreméltó öt felvétele.

 

Tovább

Cimkék: bartok, klasszikus

Bár Torres Dani mostanában keveset hallat magáról, azért nem kell bánkódniuk a progresszív metál és technikás gitárcsilingelés drukkereinek. A Portnoy-Petrucci-Chapman Levin (kössz GVM! - a szerk.) felállású Liquid Trio Experiment új anyaga (When The Keyboard Breaks: Live In Chicago) már most hozzáférhető, június 23-án Black Clouds & Silver Linings címmel új DT album kerül boltokba, melyet Budapesten július elsején mutatnak be a Papp László Budapest Sportarénában. Nézzük sorban.

A Liquid Trio érdekes képződmény. A DT kétségkívül legismertebb és sikeresebb projektjének, a Liquid Tension Experimentnek (Portnoy-Petrucci-Rudess-Levin) billentyű nélküli változata, mely (legalábbis a hivatalosan keringő történetek szerint) a véletlen műve: alkalomszerű jammelésekből, vagy Jordan Rudess billentyűs hangszerének lerohadásából formálódott. A Liquid Tension fennállásának tízedik születésnapját ünnepelte 2008-ban; a most hivatalos bootlegként megjelenő koncertet tavaly június 25-én rögzítették Chicagóban. Az esemény érdekességét a már említett véletlen adta: miután nem sokkal a kezdőhangok után billentyű hirtelen elnémult, a formáció minden előzetes elképzelést feülíró zenélésbe csapott (Jordan Rudess pl. néhol gitározik).

Némileg összeszedettebb koncepciókból építkezik a Black Clouds & Silver Linings, a Dream Theater új albuma. A június 23-án megjelenő anyag érdekessége, hogy a teljes album mellett egy olyan CD-t is magába foglal, amelyen az album instrumentális változatát lelhetjük föl, plusz hat feldolgozást, melyekről egyelőre semmit sem tudni, ám hat héttel a megjelenés előtt, a Roadrunner Records hetente egy-egy feldolgozás dalt kiszivárogtat a digitális terjesztőkön keresztül. Az album producerei a dobos Mike Portnoy és a gitáros Petrucci voltak.

A lemezbemutatót Magyarországon július elsején láthatjuk, a Sportarénában.

Továbbkattintva két hallgatnivaló: egy 1 perces esszencia, melyet Mike Portnoy mutatott be február 27-én Eddie Trunk Friday Night Rocks rádióműsorában az új albumról, valamint egy Liquid Trio Experiment, korábbról.

Tovább

A Replika c. társadalomtudományi folyóirat 2005. augusztusi számának egyik cikkére hívta fel PZM a figyelmünket. Az írás terjedelmesen, kottákkal teletűzdelve fejtegeti a klasszikus zene (pl. Bach) és a heavy metal virtuozitásának hasonlóságait. A gondolatmenet egész korrekt, vájtfülű zeneértőknek mindenképpen ajánlott.

[PDF dokumentum]

A nyolcvanas évek kiemelkedő metálgitárosainak stílusát és technikáját elemezve a szerző - Robert Walser, az amerikai populáris zene kiemelkedő kutatója - amellett érvel, hogy a szóban forgó művészek tudatosan építenek klasszikus zenei modellekre, és a kreatív virtuozitás komolyzenei mércével mérve is magasarendű formájához jutnak el. Walser szerint paradox módon épp a metálzene, ez a primitívnek vélt, az akadémiai diskurzusból kizárt szféra őrizte meg a XX. század előtti virtuóz komolyzene néhány fontos értékét.
(Replika fülszöveg)

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

Utcai zenészek!!! Őket vagy nem engedik beltérben megszólalni (annyira durvák), vagy iszonyatosan felkapaszkodott hajléktalanok, nem tudjuk. Lesz még utcai zene a Pénteki zenészben, most a ritmusszekció következik, két súlyos gengszterrel. (Ha ismert lenne az első, azért nagyon érdemes a tovább után is nézelődni.)

Tovább

Gitár-vonósok fúzió (feat. Slash) [+]

2009. március 20. 11:23 / Kerub

Őszintén szólva nem tudjuk, mennyire komoly a The Sun és a Quart hírverése az egyik utóbbi brit tehetségkutatón győztes Escala női vonós quartet, és a mindig cilinderes Slash alkalmi fúziójáról; ha tényleg úgy van, ahogy mondják, és a májusban megjelenő Escala lemezen a Led Zeppelin Kashmir c. száma a négy lány és a Velvet Revolver gitárosának közös felvételeként lesz hallható, akkor vagy valami igazán nehézzenei dolog várható, vagy szex van a dologban (amúgy a négyesből a két szőke különösen jó). A Kashmir eredetileg a Zeppelin 1975-ös Physical Graffiti albumán jelent meg, és a Queentől kezdve egy rakás popzenekarig rengetegen feldolgozták már.

Slash hivatalos honlapján nincs hír a dologról (csak a srác állatvédelmi mozgalmárkodásáról, és az örökbefogadott elefántról, akit ezúton is üdvözlünk), ám az együttműködés komolyságát támasztja alá, hogy az Escala menedzsere a törtető, magamutogató, de kétségtelenül tehetséges szervező, Simon Cowell. A tovább után egy videó az Escala eddigi munkásságából.

Tovább

Cimkék: slash, escala

Ha csak annyit mondanánk Bailey-ről, hogy ő az, aki a Weather Reportban tizenkilenc évesen Jaco Pastoriust váltotta, talán már elég garancia lenne egy mellbevágó basszus estre. De áshatunk még a zenetörténetben VB tehetségének igazolásához: a hetvenes években Omar Hakim dobos, a nyolcvanas években Santana (vagy éppen a popdíva Madonna), a kilencvenes években Mike Stern és Sting partnereként is szerepelt. A fúziós basszusgitár hőse ezúttal Dean Brown gitárossal, Peter Horvath billentyűssel (igen, magyar származású, 1983 óta él Amerikában), és Poogie Bell dobossal alkotott quartetje érkezik Magyarországra.

Victor Bailey Group, Millenáris, 2009. március 25. szerda (20:00)
Jegyár elővételben: 4500 Forint
Jegyár a helyszínen: 5500 Forint

Cimkék: bailey, basszus, ajánló

Studio Percussion Graz az a38-on [+]

2009. március 14. 10:27 / Barna

Elborult ütős produkció készül Budapestre. Az osztrák Studio Percussion Graz Wumm! című műsora egy kizárólag dobosokból és perkásokból álló zenei formáció színházi és installációs elemekkel vegyes előadása. Válogatott mesterdobosok zenei humorkodásáról és művészkedéséről van szó; a groove-ot és soundot képekbe ültetik át, meg ilyenek. Egyedi ritmusgengszterkedés várható, összművészeti fúziókkal és veszettül technikás dobosokkal. Az időpont: március 29., vasárnap.

Tovább

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

Bár remegett a kezünk, hogy poénkodjunk valamit a péntek tizenharmadikáról, de azt inkább meghagyjuk a könnyűzenének, itt pedig Antoine Dufour következik. A francia-kanadai fingerstyle akusztikus gitárosnak már így is szép híre van vájtfülű körökben, ezt szeretnénk öregbíteni alábbi felvételével. Szép jövőt jósolunk neki, hiszen eddig három stúdióalbuma jelent meg (CandyRat Records), pedig csak idén tölti be a harmincat.

Hitel, válság, plágium [+]

2009. március 7. 11:23 / Kerub

December végi hír, hogy Joe Satriani gitárhős pert indít a Coldplay ellen, mivel úgy véli, a zenekar lemásolta I Just Wanna Fly című szerzeményét. Ügyvédjének csapata folyamatosan követi majd a britpop együttest a szerzői jogok behajtásának reményében. Howard King, Satriani ügyvédje korábban így nyilatkozott: egész csapatot fog munkába állítani, hogy nyomon kövessék a Coldplayt, és bármerre is jár a zenekar, videófelvételeket fognak készíteni, hogy bebizonyítsák a plágiumvádat, és legyen minek alapján behajtani a szerzői jogdíjakat.

A Coldplay persze elutasította Satriani vádjait és közölte, hogy bármilyen hasonlóság teljességgel véletlen. (Mondjuk magyarázkodniuk nem először kellett: korábban a New York-i Creaky Boards gyanúsította meg a Coldplayt plágiummal, minthogy úgy találták, a zenekar utolsó lemeze, a Viva la Vida egyik szerzeménye az ő The Songs I Didn't Write című dalukat másolja.)

Azóta számos bizonyító erejű(nek szánt) bemutató jelent meg a világhálón - legtöbbször lelkes Satriani-hívők mutatják be a megdöbbentően hasonló pontokat. A Reuters annak idején megszólaltatott egy szerzői jogra szakosodott ügyvédet is, aki szerint Satriani megnyerheti a pert, amennyiben bebizonyítja a két szám közötti feltűnő hasonlóságot, mert ebben az esetben a jog kevésbé hisz a véletlen egybeesésnek. Szerinte az is a hisztérikusságra amúgy hajlamos gitárhős mellett szól, hogy az ő lemeze már évekkel korábban megjelent és elég népszerű is, ami szintén a véletlen egybeesés esélyeit csökkenti.

Nézzünk meg az érdekesebb bizonyítások közül néhányat!

Tovább

Cimkék: satriani, coldplay

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

Bár még mindig meggyőződésünk, hogy a Moszkva téren, vízzel félig töltött üvegeken doboló figura a klasszikus közhelyeket feldolgozó legnagyobb harmónianáci, Vadrum Tell Vilmosa is ott van a szeren. Vadrum igazi neve Andrea Vadrucci, huszonat éves olasz dobos.

Leírás

„A zene politikailag gyanús dolog”
(Settembrini)

A világ legjobb zenéi. - A fusion jazz-től a thrash metalig. Nehézzene. Nem könnyű.

Levél nekünk

Keresés

Keres

Bejelentkezés

Felhasználó:

Jelszó:

Belépés Regisztráció

IGEN Cikkgyűjtő

Utolsó hozzászólások

© 2008-2018, IGEN