Nehéz Zene

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

A "jútúb jelenlegi állásának egyik legelképesztőbb zenész videója" - fogalmazott korábban Kerub kollégánk. A sűrű egyetértés mellett annyit tennénk csak hozzá, hogy nincs szebb dolog annál, mint amikor a technikai tudás és a zenei csúcsteljesítmény humorral párosul.

A gitárnál Antoine Dufour, aki korábban is szerepelt már rovatunkban, a basszus szólamot pedig Tommy Gauthier játssza, aki amúgy hegedül, nem is rosszul. A megszólaltatott dal (Jerry Reed: Jerry's Breakdown) eredeti verziója is nehézzenei: kellhet több ennél egy pénteki zenészhez?

Július 1.: Dream Theater, Budapest [+]

2009. május 29. 10:24 / Kerub

Kemény, hogy helyszínként már a 6000 fős PECSA Szabadtéri Színpad is kicsinek bizonyult és idén júluis az első alkalom, hogy a Papp László Sportarénában rendeznek Dream Theater koncertet. Még a legcinikusabb zenehallgatókat is elismerő bólogatásra késztető banda új lemezét készül bemutatni nálunk, mely szűk két éve az első a legutóbbi, Systematic Chaos óta. (A Black Clouds & Silver Linings június 23-án kerül boltokba.)

 

DREAM THEATER
Tour 2009. június 1., Aréna
Vendég: Cynic

Jegyárak:
Ülő:
7.500.-
8.900.-
9.900.-
12.500.-
15.000.-

Álló:
9.900.-

 

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

Greg Pattillo a Super Mario fő témáját fuvolázza, miközben beatboxol. Elég durva.

Épp' távozóban voltunk az április hetediki K.L.B. lemezbemutatóról, amikor PZM kollégából (még jócskán a zenei élmények hatása alatt) kibukott a kérdés: - Ez most akkor koncert volt, vagy tudományos konferencia? - értette mindezt arra, hogy Kalteneckerék zenélése közben a közönség általában úgy figyelt, sőt koncentrált, hogy sokaknak már csak jegyzetfüzet és toll hiányzott a kezéből. Tempó, váltások, tonalitás, összhangzattan, harmonikus moll/melodikus moll... Óra végén röpdolgozat, jövő héten felelünk.

Van ebben jó adag nagyítás, de az élmény valóban igen komoly. Az egykori European Mantra és Kaltenecker Trio alapjain bő egy évvel ezelőtt alakult Kaltenecker-Lukács-Borlai trió elképesztő professzionalitást, zenei tudást képvisel - itt passzol a „tudományos konferencia" hasonlat. A történetet a három zenész személyisége bonyolítja. Ott már nem stimmel a konferenciajelleg sem; a humortól, folyamatos önreflexiótól, kiszámíthatatlanságtól, zenei poénkodástól lesz igazán élő és érdekes hármójuk zenélése.

A lemezbemutató után ennek lenyomatát vártuk az albumtól is, hiszen a Just like jazz élő felvétel. Mondanánk is, hogy bemutatkozó album, ám mivel a tagok sem egymásnak, sem a közönségnek nem kell, hogy bemutatkozzanak (a K.L.B. közönsége döntően a Mantra és régi trió közönsége), ez felesleges. Ám mi lepődtünk meg a legjobban, amikor sok ponton egész más csendült fel az albumról, mint amit a koncerten tapasztaltunk.

Tovább

Cimkék: klb, lemez

Tavaly egy vájt fülű kollégám invitált a címben említett úriember koncertjére, mert gitárosként szégyen, de addig nem hallottam róla. Majd felkészülvén a diszkográfiából már úgy álltam hozzá, hogy nagy kár lenne kihagyni, az eseményről kifelé jövet pedig már életem egyik legnagyobb hibájának tartottam volna, ha elmulasztom..

Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány gitárostól hallottam ilyen világszínvonalú ízes, karakteres játékot. Pluszpont, hogy az előadásmód sem szomorkás-cipőbámulós, mert hiába jó a zenész, azért egy blues-rock koncerten nem árt, ha élettel teli a színpadi produkció is. (Főleg, hogy ő énekel végig, és még a mikrofonhoz kötöttség ellenére is pörögnek az események)

Így ezen a csatornán keresztül is csak buzdítani tudok minden gitárost, zenészt, vagy inkább minden élőzene-kedvelőt, hogy ha ideje és tárcája engedi, látogasson el május 22-én a Millenáris Teátrumba, hogy a mulasztását pótolja (annak, aki látta tavaly, nem hiszem, hogy egy percig is kétséges, hogy ott kell lenni).

Akinek sikerült felcsigáznom az érdeklődését, annak a részletek:

2009. május 22., péntek, 20:00, Millenáris Teátrum

Joe Bonamassa (USA)

Jegyár elővételben 5000 Ft

Zene szemeinknek [1.] [+]

2009. május 17. 4:55 / PZM

A meglepetés erejével, néha felbukkanó sorozatunkban olyan filmeket, ill. dokumentumfilmeket kersünk és ajánlunk, amelyek érdekes vagy szokatlan megközelítéssel fókuszálnak a zenére vagy hangszeres tudásra, illetve olyan rövidfilmeket, installációkat, melyek a képet kísérő zenei megoldásaik miatt érdemesek a szélesebb közönség figyelmére.

A Sigur Rós-t először akkor hallottam, amikor az amerikai MTV január elsején épp' a Hangover Help című közszolgálati műsorát adta. Egy erős kávé kavargatásakor kezdődött el Glólsóli című szám basszustémája, mely egyik pillanatról a másikra megállította a kezemben a kanalat. A Sigur Rós-ról készült dokumentumfilm, a Heima pedig nem kevésbé hatásos, nem mellesleg egy rakás filmes díjat is besöpört.

sig

Tovább

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

Egy korábbi posztban már beharangoztuk Django Reinhardt gitárművészt. A cigány származású Django nem csak gitáron, hegedűn és bendzsón is nagyon tudott zenélni, a '40es évek egyik legmeghatározóbb jazzgitárosa vot. Tizennyolc éves korában súlyos baleset érte: leégett lakókocsijuk. Jobb oldala teljesen szétégett, lábát amputálni akarták, de nem egyezett bele. Megsérült bal keze is, kisujját és gyűrűsujját nem tudta többé mozgatni. Nála jobban soha senki nem tudott két ujjal gitározni. (vö.: videó 2:51) Ezt a lefutást nem tudjuk, hogy lehet.

Mint ahogy korábban írtuk, mindig vigyázban állunk azon nagy zenészek előtt, akik kitüntető alázattal vannak a közönség felé, netalán ha felénk járnak, meg is tudják szólítani a magyar lelket, valamilyen rendhagyó produkcióval. Márpedig május másodikán, a Snétberger-Bona-Vinaccia koncerten (mint ahogy az Greg minden részletre kitérő beszámolójából is kiderül) ez történt. Az alábbi videón  Richard Bona a Kis kece lányon kezdetű népdalt énekli.

Tovább

Cimkék: lapszemle, richard bona,

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

Ha már ezen a héten szerepelt itt BG, akkor lássunk egy érdekes felvételt a K.L.B. Triótól. Amolyan nehézzenésen produkálják a Ponyvaregény híres főcímzenéjét (mely amúgy Dick Dale & His Del-Tones "Misirlou" című száma eredetileg, és egy görög dalból száramzik).

Cimkék: pénteki zenész, klb

Nemsokára felkerül az ötödik gyertya is az egyik legérdekesebb dolgokat művelő hazai big band, a FSCO tortájára. A Nagy János vezette zenekar május 16-án 21:00-tól a Budapest Jazz Clubban ünnepli évfordulóját. A bandát (Nagy János saját triójához hasonlóan) Szappanos György kíséri basszusgitáron, így a grimaszok is garantáltak. A programot a Mezzo TV rögzíti (pogózni és bodysurfolni ezért most nem szabad). Alább pedig az mtv felvételével nosztalgiázunk, amikor még FSCO és EM közösen prüntyögtek a hajón.

 

FSCO, Budapest Jazz Club, május 16.
Jegyárak: 1500 Ft / diák 1000 Ft
www.fsco.hu

Cimkék: nagyjános, fsco, ajánló

Mostanság főként a K.L.B. Trio dobosaként ismert Borlai Gergőnek nemzetközi színtéren is alkalma nyílt a bemutatkozásra: már jó ideje a Meinl cintányérok endosere, április elején egy rangos hangszerkiállításon tarthatott bemutatót, néhány napja pedig első magyarként a DrummerWorld webes dobos bázis tagja is lett. Ennek alkalmából kaptuk el néhány kérdés erejéig.

Április másodikán, a frankfurti Musikmesse kiállításon és találkozón vettél részt, és ahogy olvastam, háromszor hetven percben tartottál bemutatót a Meinl standján. Mit adtál elő pontosan? Egyáltalán: hogy kell elképzelni egy ilyen nagy rendezvény fogadtatását?

Pontosan négyszer hatvan percet játszottam. Kifejezetten erre az eseményre írtam dalokat egyet kivéve, ami Frank Zappa Black Page #2 című szerzeménye volt. A számok között szabad szólókat játszottam. Egy plexi-kalitkában zajlott az egész a Meinl standján. Mivel ez ugye egy hangszer kiállítás, így az emberek jöttek-mentek, de mindig kialakult ott egy 20-30 fős közönség. Voltak, akik mind a négy részt végignézték!

Kikkel találkoztál/ismerkedtél meg a kintlét alatt? Steve Vaitól kezdve Simon Phillipsen át a szintén Meinles Jost Nickelig marha sokan voltak ott...

Nem nagyon járkáltam, mert azzal voltam elfoglalva, hogy jól játszak, illetve ha beszélgettem valakivel, az főleg Norbert Saemann volt (a Meinl zenészkapcsolatokért is felelős munkatársa - a szerk.). Derek Roddy-val váltottam még pár szót. Ő végignézte az egyik szettet, másnap én is az ő 60 percének egyikét.

Nincs csúcsra járatva egy ilyen kiállítás technikai szempontból? Dizájnbemutató, aranyozott dobok és hardverek, nagy reklámok - nem szorul háttérbe maga a zene?

A hangszer az hangszer, bárhogy is néz ki. Én úgy láttam, hogy nem nagyon van már hova fejleszteni a dobszerelést magát. Igazából egyik új konstrukció sem volt meglepetés számomra. Talán a Tama standján mászkáltam a legtöbbet.

Hogy találkoztál Norbert Saemann-nel? Igaz amit ír, hogy valami böngészőben talált meg?

Norbert a youtube-on és a Myspace-en talált rám. A frankfurti találkozásunkkor kiderült, hogy Benny Greb küldte át neki a linket, hogy felkeltse rám a figyelmét.

A napokban felkerültél a drummerworld.com-ra is - ha jól tudom, első magyarként. Ez is Musikmessé-n való szereplésednek köszönhető?

Igen, első magyar dobosként kerültem fel. Egyáltalán a Drummerworld-re felkerülni hatalmas dolog! Bernhard Castiglioni, a Drummerworld "ura" végignézte ahogy játszom, utána odajött hozzám, azt mondta, hogy felrak az oldalára. Aztán tényleg felrakott.

Fotó: meinlcymbals.com

Cimkék: borlai

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

Lasse Gjertsenben a legjobb, hogy sem dobolni, sem zongorázni nem tud. (Hadd szóljak előre: már most biztos, hogy 2009 egyik vezető pénteki zenésze következik. Lám, nem is minden a hangszeres tudás, mert itt mindent ver a zenei érzék.)

Cimkék: pénteki zenész

Indulásunk óta nem volt rá alkalmunk, ám épp' ideje bemutatni a hazai kortárs fúziós muzsika gengsztereiből (Szendőfi Péter dobos és Romhányi Áron billentyűs-megfonos) álló Loop Doctors-t és az ő munkásságukat (egyúttal programot adnánk győri és debreceni olvasóknak is, ha vannak éppen).

A Loop Doctors nehezen csenghet ismeretlenül a tört ütemek és a nujazz falóinak; élőben produkált, technikás jungle és breakbeat ütemek, elektronikus hatások jellemzik zenéjüket. Szendőfi alakja egyébként is kultikus hazai dobos körökben, szólólemezén (TriAngel, 2005) pedig olyan hírességek is szerepeltek, mint Gary Willis basszusgitáros. Romhányival (aki egyébként egyik legképzettebb zenészként a Unitedben is alapító tag, bár ott sosem bírjuk begyűjteni a zenei értéket, mert mindig Pély Barna bicskanyitogató fején kalandozunk el) alkotott formációjuk 2005 óta működik, első albumuk High Voltage címmel jelent meg.

Tovább

Leírás

„A zene politikailag gyanús dolog”
(Settembrini)

A világ legjobb zenéi. - A fusion jazz-től a thrash metalig. Nehézzene. Nem könnyű.

Levél nekünk

Keresés

Keres

Bejelentkezés

Felhasználó:

Jelszó:

Belépés Regisztráció

IGEN Cikkgyűjtő

Utolsó hozzászólások

© 2008-2018, IGEN