Nehéz Zene

Rendszeres, minden pénteken jelentkező rovatunkban egy-egy zenészt mutatunk be, kevésbé hétköznapi (vö.: péntek) videófelvételén keresztül. A cél, hogy egész hétvégére raktározható zenei benyomást sugározzunk nehézzenei színvonalon.

Az utóbbi pénteki zenészek gitárközpontúsága után következzen egy dobszóló régi kedvencünktől, Borlai Gergőtől, aki Landányi Andrea táncosnővel játszik "négykezest" dobon. Hihetetlen koncentráció, döbbenetes ellazultság és koreográfia egyszerre. Egy ideig emészenti kell.

A nemrég Meinl endoserré lépett Borlai Gergő dobos-zeneszerző 2010 februárban mutatja be harmadik, M.M.M. című szólóalbumát, melynek külön érdekessége, hogy  Scott Kinsey amerikai billentyűs-producer-zeneszerző (ld. Tribal Tech) keverte. Az albumon gitárokon közreműködik Lukács Peta, Tátrai Tibor, Sipeki Zoltán. Basszusgitárokon Matthew Garrison, Gary Willis, Barabás Tamás, Giret Gábor és Papesch Péter, a billentyűszólókat pedig Scott Kinsey, Kaltenecker Zsolt és Oláh Tzumo Árpád nyomták fel. Egy dalban Fekete Kovács Kornél is játszik trombitán.

A lemezről a Barbarian Barbie c. szám (melyben Borlai mellett Barabás Tamás, Lukács Peta, Sipeki Zoli és Oláh Tzumo Árpád hallható) videója debütált először. Íme:

Mostanság főként a K.L.B. Trio dobosaként ismert Borlai Gergőnek nemzetközi színtéren is alkalma nyílt a bemutatkozásra: már jó ideje a Meinl cintányérok endosere, április elején egy rangos hangszerkiállításon tarthatott bemutatót, néhány napja pedig első magyarként a DrummerWorld webes dobos bázis tagja is lett. Ennek alkalmából kaptuk el néhány kérdés erejéig.

Április másodikán, a frankfurti Musikmesse kiállításon és találkozón vettél részt, és ahogy olvastam, háromszor hetven percben tartottál bemutatót a Meinl standján. Mit adtál elő pontosan? Egyáltalán: hogy kell elképzelni egy ilyen nagy rendezvény fogadtatását?

Pontosan négyszer hatvan percet játszottam. Kifejezetten erre az eseményre írtam dalokat egyet kivéve, ami Frank Zappa Black Page #2 című szerzeménye volt. A számok között szabad szólókat játszottam. Egy plexi-kalitkában zajlott az egész a Meinl standján. Mivel ez ugye egy hangszer kiállítás, így az emberek jöttek-mentek, de mindig kialakult ott egy 20-30 fős közönség. Voltak, akik mind a négy részt végignézték!

Kikkel találkoztál/ismerkedtél meg a kintlét alatt? Steve Vaitól kezdve Simon Phillipsen át a szintén Meinles Jost Nickelig marha sokan voltak ott...

Nem nagyon járkáltam, mert azzal voltam elfoglalva, hogy jól játszak, illetve ha beszélgettem valakivel, az főleg Norbert Saemann volt (a Meinl zenészkapcsolatokért is felelős munkatársa - a szerk.). Derek Roddy-val váltottam még pár szót. Ő végignézte az egyik szettet, másnap én is az ő 60 percének egyikét.

Nincs csúcsra járatva egy ilyen kiállítás technikai szempontból? Dizájnbemutató, aranyozott dobok és hardverek, nagy reklámok - nem szorul háttérbe maga a zene?

A hangszer az hangszer, bárhogy is néz ki. Én úgy láttam, hogy nem nagyon van már hova fejleszteni a dobszerelést magát. Igazából egyik új konstrukció sem volt meglepetés számomra. Talán a Tama standján mászkáltam a legtöbbet.

Hogy találkoztál Norbert Saemann-nel? Igaz amit ír, hogy valami böngészőben talált meg?

Norbert a youtube-on és a Myspace-en talált rám. A frankfurti találkozásunkkor kiderült, hogy Benny Greb küldte át neki a linket, hogy felkeltse rám a figyelmét.

A napokban felkerültél a drummerworld.com-ra is - ha jól tudom, első magyarként. Ez is Musikmessé-n való szereplésednek köszönhető?

Igen, első magyar dobosként kerültem fel. Egyáltalán a Drummerworld-re felkerülni hatalmas dolog! Bernhard Castiglioni, a Drummerworld "ura" végignézte ahogy játszom, utána odajött hozzám, azt mondta, hogy felrak az oldalára. Aztán tényleg felrakott.

Fotó: meinlcymbals.com

Cimkék: borlai

Április 7. túl azon, hogy az Otthonszülés Világnapja (ja, és Duncan James születésnapja!) nehezen kihagyható nehézzenei alkalmat rejt! A jazz, és a multiinstrumentalizmus határait feszegető, kiváló zenészek lépnek színpadra az a38-on, hogy új lemezüket mutassák be. Kaltenecker Zsolt és Dresch Mihály formációjában az a közös, hogy mindkettőjük albumát az X Produkció jelenteti meg - és persze mindketten méltók az itthoni jazz és nu-jazz kedvelőinek kitüntető figyelmére.

Kaltenecker Zsolt nagyjából egy éve működő, a korábbi Kaltenecker Triót és részben a European Mantrát (kezdetben amúgy őszinte fájdalmunkra) egyesítő új triójának Just Like Jazz c. lemezét hozza - a billentyűs mellett Borlai Gergő dobosból és Lukács Peta gitárosból álló formáció (Kaltenecker-Lukács-Borlai, vagyis K.L.B. Trio) alakulása óta eltelt időszakban körbefutotta a fél Európát, ezen koncertek felvételeiből pakolták össze az albumot. - A Just Like Jazz című most megjelenő lemez anyaga csaknem teljes egészében a tavaly őszi csehországi és szlovákiai turnénk utolsó előtti állomásán, Pozsonyban rögzítettük. - újságolja a Nehézzene kérdésére Kaltenecker Zsolt, majd hozzáteszi - A fennmaradó két számot pedig a turnét követő budapesti koncertünkön vettük fel. A felvételeket Peta készítette és egyben ő a lemez hangmérnöke is. - azt is megtudtuk, hogy a következő albumfelvétel akár már ősszel megtörténhet, ahogy Zsolt fogalmaz, "mindenképpen stúdióban".

A billenyűstől azt is megtudtuk, hogy nem hagyományos (mondjuk a korábbi trióból, vagy a EM-ból ismert) felfogást követnek a K.L.B.-ben, ami a dalszerzést illeti: - A K.L.B. trióban nincs zenekarvezető. A jelenlegi repertoárban mindhármunk számai megtalálhatóak illetve vannak közös szerzemények is (pl. a Doing), amelyek szabad improvizációkból alakultak ki a koncertek során.

Tovább

BG-t és zenéjét tisztességes Nehézzene-drukkereknek nem nagyon kell bemutatni. A beszélgetés 2007-ben készült az IgenHír magazin számára. Egysörös életút-intejúnak indult, kétsörös oláhibolyázás és panterázás lett.

A honlapodon ez olvasható: "három évesen kezdtem dobolni önszántamból, majd hattól tizenkét éves koromig vettem órákat". Sőt, a régi Fodo honlapon még arról is szólt anekdota, hogy már a bilin ülve váltott kézzel doboltál. Van ebben valami sorsszerűség?

Persze. Erről nem is tudok tudatosan gondolkodni; adatott, bennem volt, van és kész. Benne van a szervezetemben, ami valahol az életemet is működteti. Még csak nem is öröklött, hiszen igazi zenész nem volt a családomban. Talán a sok zenehallgatás is közrejátszhatott; amikor kicsi voltam, nagyon sok jó zene szólt otthon apám révén, ami valószínűleg sok alapot adott.

Ezek közül jöttek az első hatások is?


Igen. Két dal volt, amit magamtól kezdtem el játszani hallás után, egy komolytalan dobszerkón: Herbie Hancock Chameleon-ja és Dave Brubeck Take Five-ja.

Bár ilyen díj vagy cím nyilvánvalóan nincs, több zenészfórumon is megkaptad, hogy te vagy "Magyarország legjobb dobosa". Szerinted ez milyen?

Nincs olyan, hogy legjobb. Csak arra törekszem, hogy jó zenész legyek. Ez nem versengés; hogyha ilyesmin gondolkodnék, máris meg lenne lőve az egész.


Hány működő formációban vagy jelenleg aktív?


A Kaltenecker Trióban, a European Mantrában (ami a saját zenekarom), a Juhász Gábor Trióban, Charlie zenekarában, illetve László Attilával is van egy kvintettünk. Oláh Cumo Árpival is működik egy formáció, ami sajnos ritkán áll össze, de azért nevezhető aktívnak.

És a Hazugmagazin, amit a Supernemes Szabival nyomtok?

A HM egy alkalmi, szeretetteljes "hobbizenekar". Csak kedvenc nótákat játszunk, ami 80 százalékban Police-t jelent. A kezdeményezés egyébként Szabitól és Ádámtól (Nagy Ádám a Roy és Ádámból) jött még annak idején.

Tovább

Leírás

„A zene politikailag gyanús dolog”
(Settembrini)

A világ legjobb zenéi. - A fusion jazz-től a thrash metalig. Nehézzene. Nem könnyű.

Levél nekünk

Keresés

Keres

Bejelentkezés

Felhasználó:

Jelszó:

Belépés Regisztráció

IGEN Cikkgyűjtő

Utolsó hozzászólások

  • Nincsenek hozzászólások.

© 2008-2018, IGEN